Gondja van az EU adminisztrációval?  
            Lépjen kapcsolatba az Európai Ombudsmannal!
              
            Ki Ő? 
            Az Euópai Ombudsman intézményét a  Maastricht egyezmény hívta életre 1992-ben. Az első Ombudsmant az Európai  Parlament választotta meg 1995-ben. 2003. április elseje óta P. Nikiforos  Diamandouros professzor, Görögország korábbi nemzeti ombudsmanja tölti be ezt a  tisztséget.  
              
            Mi a feladata? 
            Az Euópai Ombudsman vizsgálja ki és  tesz jelentést az Európai Közösség intézményeiben és testületeiben  pl. az  Európai Bizottságban , az Európai Uniós Tanácsban, és az Európai Parlamentben   előforduló visszaélésekről. Csak a törvényszéki feladatokban eljáró Legfelső és  Elsőfokú bíróság nem esik a hatáskörébe. Az Ombudsman általában bejelentések  alapján folytat, de saját kezdeményezéssel is indíthat vizsgálatokat.   
            Ki és hogyan tehet panaszt? 
            Az Unió bármely polgára, vagy a  tagállamokban tartózkodó, illetve bejelentett céggel rendelkező bármely jogi  vagy természetes személy panaszt tehet az Ombudsmannál levélben, faxon vagy  e-mailben. A panaszhoz nyomtatvány igényelhető az Ombudsmani irodábnan, vagy  letölthető az Ombudsmani honlapról.  
            Mi a jogköre? 
            Az Ombudsman széleskörű vizsgálati  jogkörrel rendelkezik. AZ Európai Közösség intézményei és testületei kötelesek  az általa kért információkat kiadni, és betekintést engedni az érintett  iratokba. A tagállamok kötelesek adatokkal szolgálni, hogy felderíthetők  legyenek a Közösség intézményei és testületei által elkövetett hivatali  visszaélések. Amennyiben az eset a vizsgálatok során nem rendeződik kielégítően,  az Ombudsman barátságos megoldást keres, hogy a hivatali visszaélést orvosolja,  és a panasztevőt megnyugtassa. Amennyiben a békéltető kísérlet eredménytelen, az  Ombudsman javaslatot tehet az ügy rendezésére. Ha az intézmény nem fogadja el a  javaslatait, az Ombudsman speciális jelentést tehet az ügyről az Európai  Parlamentnek.  
            Az elfogadható bejelentések alapesetei  
            Az Euópai Ombudsmanhoz bejelentett  panaszok nagy része hivatali késedelemmel, az átláthatóság hiányával és az  információszolgáltatás megtagadásával foglalkozik. Néhány az intézmények és  dolgozóik kapcsolatára, a tagtoborzásra és a versenypolitikára panaszkodik.  Mások az intézmények és magáncégek közötti szerződésekre vonatkoznak, például  egy szerződés hirtelen felbontása esetén.  
            Nyilvános tájékoztatás 
            Az „Euópai Ombudsman – Tud segíteni  Önnek?” című kiadvány beszerezhető az Ombudsmani hivatalban, és tartalmazza a.  bejelentéshez a formanyomtatványt. Az Ombudsman évenként megtartja éves  beszámolóját az Európai Parlament előtt. Ezt a beszámolót az Unióban használt  összes hivatalos nyelvre lefordítják. Az Ombudsman internetes honlapja részletes  és naprakész információkkal szolgál a tevékenységéről. Végül pedig, az Ombudsman  hivatalos látogatásokat tesz a tagországokba, ami lehetővé teszi, hogy a  polgároknak közvetlenül mutassa be munkáját.  
            Példák az Ombudsman közbenjárásával megoldott ügyekre  
            Szerződéssel  kapcsolatos problémák  
             
             Egy egyesült-királyságbeli  alvállalkozót kifizettek, miután az Ombudsman rugalmas megoldást javasolt   
            Egy egyesült-királyságbeli  alvállalkozó panaszt emelt, mert a bizottsági szerződés egy paragrafusa miatt  igazságtalanul megbüntették. A paragrafus kimondta, hogy a fővállalkozót addig  nem fizetik ki, amíg az összes alvállalkozó költség-kimutatását be nem nyújtja.  A fővállalkozó, mivel nem kapta meg időben az összes költség-kimutatást, késett  a kifizetéssel. Az ombudsman ajánlata alapján a Bizottság a fővállalkozótól  bekérte a beérkezett költség-kimutatásokat, így a határidőt betartó  alvállalkozókat kifizették.  
            Az átláthatóság  hiánya  
             
            CouncilAz Ombudsmann  közbenjárására a Tanács hozzáférhetővé tette a dokumentumokat a Statewatch  számára  
            Az Egyesült-királyságban alapított,  a polgárjogokat ellenőrző Statewatch csoport panaszt tett az Ombudsmannál,  miután az (Európai Uniós) Tanács megtagadta a betekintést a Felső szintű csoport  és a EU-US munkacsoport napirendi pontjaiba. A Tanács azt állította, hogy a  dokumentumokat nem ő, hanem az Általános Titkársága őrzi, mely tőle „különböző”  intézmény. Az Ombudsman elutasította ezt az érvet, hangsúlyozva a fontosságát  annak, hogy az európai polgároknak a lehető legnagyobb mértékben biztosítani  kell az információkhoz való hozzáférést, és tiszteletben kell tartani a  dokumentumokba való betekintés jogára vonatkozó szabályokat. A Tanács  felülvizsgálta az első döntését, és lehetővé tette a panaszosnak a  dokumentumokba való betekintést.  
            Delayed payment   
             
             Miután panaszt tett az Ombudsmannál, egy német  cégnek kifizették a pénzt és a kamatot 1995-től  
            Egy német tanácsadó cég panaszt  tett, mert a Bizottság 6 évi késedelem után még mindig nem fizette ki a  honoráriuma utolsó részletét. A cég 1994-ben átadta a szükséges jelentést a  programról, és a pénzügyi mérleget. Az Ombudsman rájött, hogy a programmal  kapcsolatos aktákat a Bizottság műszaki támogatási irodája (TAO) őrzi. Ezt az  irodát később bezárták, és a vonatkozó aktákat a Belga bíróság lepecsételet, ami  azt jelentette, hogy a Bizottság nem tudott hozzáférni. Az Ombudsman úgy  találta, hogy bár a késedelem egy része a TAO mulasztásának lehet a  következménye, mert nem foglalkozott az üggyel, a Bizottságot nem lehet  felmenteni. A vizsgálat folyamán a Bizottság kapott egy példányt az aktákból, és  kifizette az utolsó részletet és a kamatot 1995-től.  
            A védelem  jogsértése  
             
             Az Ombudsman vizsgálata után a Bizottság  indítványozza, hogy védjék meg az emberi jogokat a szabálysértési ügyeknél   
            Egy görög állampolgár a Bizottság  elé hozott egy ügyet, azt állítva, hogy a görög hatóságok megsértették a  közösségi közbeszerzési törvényt, amikor odaítélték a thessaloniki metróépítés  beruházását. A panaszt tevő ezután megkérdőjelezte a módot, ahogy a Bizottság  kivizsgálta és lezárta az ügyet. Az Ombudsman úgy találta, hogy a Bizottság  félreinformálta a panaszost a vizsgálat lezárásának okairól, és úgy zárta le az  esetet, hogy nem adott a panaszosnak valódi esélyt arra, hogy további  bizonyítékokat mutasson be. Bírálta a Bizottságot a panasz kezelése miatt, és  javasolta, hogy egy állítsanak össze egy jogszabály-gyűjteményt, amely  megszabja, hogyan kell a Bizottságnak a polgárokkal foglalkozni a szabálysértési  eljárás közigazgatási szintjén. 2002. március 20-án a Bizottság előterjesztett  egy ezzel a kérdéssel foglalkozó indítványt az Ombudsmannak és az Európai  Parlamentnek.  
            Hogyan lehet kapcsolatba kerülni az Ombudsmannal?  
            A hatékony  versengés döntő egy szabadpiaci gazdaságban. Letöri az árakat, emeli a  minőséget, és növeli a fogyasztó választási lehetőségét. A verseny fellendíti a  technológiai újításokat. Hogy mindez megtörténjen, alapvető a fair play üzleti  és kormányzati részről egyaránt. Az Európa Bizottság széles jogkörrel  rendelkezik, hogy biztosítsa az európai uniós szabályok betartását a  versenyegyenlőségben az áruk és szolgáltatások terén.   
             |